Foto van Nathalie Baartman met het Elektra Podcast logo
Nathalie Baartman

Ik stop met spelen voor rotaryachtige bejaarden zonder gehoorapparaat

Nathalie Baartman over haar slechtste shows, over Ali B en een geit, spelen voor rotaryachtige bejaarden zonder gehoorapparaat, een mislukt gevoelig lied en nog heel veel meer.

Meer over Nathalie vind je op https://www.nathaliebaartman.nl/

Nathalie Baartman biografie

Nathalie Baartman (1973) is in Borne (Twente) geboren. 
Op de leeftijd van acht komt ze voor het eerst in aanraking met een orgel. Ze is op slag verliefd op dit instrument met de indrukwekkende knopjes. In dezelfde tijd begint ze verhaaltjes te schrijven, met stuk voor stuk een tragische afloop. Haar grote voorbeeld is Oma Knots (van de televisieserie De Familie Knots). 

idealistisch wereldbeeld

Op haar zeventiende verhuist ze naar Nijmegen om psychologie, filosofie en ontwikkelingsstudies te studeren. Vanuit haar idealistische wereldbeeld, is ze voornamelijk geïnteresseerd in de fundamentele fout van de mensheid die maakt dat er zoveel ellende in de wereld is. Na een jaar denken, wordt het tijd daar iets aan te gaan doen. In een zeer ruraal gebied in Duitsland leeft ze haar idealen uit. Tussen echte hippies leeft ze milieuvriendelijk. Aan demonstraties heeft ze een dagtaak. 

cabaretière

Eenmaal terug in Nederland, volgt ze een opleiding tot dramatherapeute. Ondertussen schrijft, (buik)danst, zingt en speelt ze. Ze volgt lessen op de amateurtheaterschool in Nijmegen en doorloopt het eerste jaar docent drama op de HKU te Utrecht. Al deze ervaringen leiden er uiteindelijk toe dat Nathalie kleinkunst wil en moét maken.

Persoonlijkheidsprijs Cameretten en Voor de Leeuwen-trofee

Ze wordt aangenomen op de Koningstheaterakademie in Den Bosch. Voor haar eerste programma STAM (30 min.) ontvangt zij de Persoonlijkheidsprijs tijdens het cabaretfestival Cameretten 2004 en de Voor de Leeuwen-trofee 2005: een onderscheiding voor eindejaars theatermakers van alle hogescholen voor de kunsten. 

nominatie Neerlands Hoop

Daarna werkt ze STAM uit tot een avondvullend programma, waarmee ze in 2006 – 2007 en begin 2008 langs diverse theaters trekt. In april 2008 start ze de try-outs van LOS. In seizoen 2008 – 2009 en in 2009 – 2010 toert ze met de voorstelling. LOS levert haar een nominatie op voor Neerlands Hoop 2009, de prijs voor de meest veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief. Aldus de jury: ‘Twee theaterprogramma’s heeft Nathalie Baartman nodig gehad om te laten zien dat ze in geen enkel hokje is te plaatsen. Op haar zoektocht naar orde, waarheid, contact en genegenheid, blijft zij zeer dicht bij zichzelf, zowel in woord als in lied en in muziekkeuze. Vreemd, maar wel lekker, met een bijzondere kijk op de wereld en een geheel eigen logica. Een groot talent […] Baartman bewijst dat zij zich zeer snel ontwikkelt. Zij is zeer authentiek, volgt haar impulsen, staat met volle overgave op het podium en daar hoort ze.’ 

In maart 2008 speelt ze tevens mee in Girls Comedy Night

In het najaar 2010 start ze het cabaretprogramma RAAK. Tegen het einde van 2010 speelt ze mee in een eindejaarsconference Wachten op Vrijdag met slechts vrouwen, die enthousiast wordt onthaald door pers en publiek. In seizoen ’11 -’12 pakt ze RAAK weer op. In september 2012 start ze haar cabaretprogramma Prei met mij. In 2013 – 2014 is de herneming van dit programma. Van 2014 tot en met voorjaar 2016 presenteert ze de voorstelling Louter. In najaar 2016 start ze met haar zesde cabaretprogramma Voest. In 2017-2018 volgt de reprise.

BREEK /NIET NORMAAL

In het najaar van 2018 trekt ze langs de theaters met BREEK, haar zevende voorstelling. De reprise volgt in 2019-2020. Omwille van corona worden een aantal voorstellingen afgelast. Die speelt ze alsnog in het najaar 2020, evenals een speciaal coronaproof-programma NIET NORMAAL. Haar geplande Twentse liedjesprogramma De Bössels van Baartman wordt omwille van corona een seizoen verplaatst, naar 2021-2022. 

Amsterdams Kleinkunst Festival

In voorjaar 2018 vraagt het AKF aan Nathalie om een vervolg op Oerend Hard van Normaal te schrijven. Dat resulteert in het lied Bössel. Hetzelfde festival vraagt haar ook om de liedjes uit haar programma’s van muziek te voorzien. Nathalie besluit er gypsy-arrangementen voor te maken.

columniste

Nathalie schrijft columns voor De Twentsche Courant/Tubantia en regelmatig ook voor het radioprogramma Vroege Vogels. De eerste reeks columns in de krant is in boekvorm verschenen: Ik heb iets met prutsers. Nathalie was bovendien gastcolumniste van TM en Cappuccino.

Luister deze aflevering op:

Deel deze aflevering op:

Doneren?

Vind je Elektra leuk, steun dan de podcast en doneer een paar euro via Steun Elektra. Doe een kleine maandelijkse donatie voor extra afleveringen en leuke extra’s. Blijf op de hoogte van Elektra Podcast en Wouter Monden, meld je aan voor de nieuwsbrief.

Doneer

Luister ook naar:

Claudia de Breij

Ik vond mezelf léuk, zij niet

Claudia de Breij vertelt over háár ervaringen met jongerencentrum Elektra, hoe optreden voor een stugge zaal vergelijkbaar is met sex en over die keer dat zij zichzelf in Maastricht na drie trappistenbiertjes hilarisch vond maar het publiek haar adviseerde om eens te gaan kijken bij tonpraters.

Stef Vanpoucke

Een wall of sound van getetter en gebabbel

Stef Vanpoucke over zijn slechtste shows zoals de meest onmogelijke finale van Humo’s Comedy Cup ooit en een dreigende rechtszaak wegens niet grappig zijn. Stef is 21 jaar lang de man achter 1,2,3 Comedy Club geweest en heeft als comedybooker samengewerkt met zo’n beetje eke comedian in Vlaanderen. Hij was een tijd lang zelf actief […]

Paul van Vliet

Die grappen kletterden als bakstenen op de grond

Paul van Vliet over zijn slechtste shows. Waarom hij nooit meer naar Kerkrade wil, optreden op een singles feest en de zaal alleen laten om zelf mensen eruit te zetten. Meer over Paul van Vliet vind je hier Meer over Unicef vind je hier Tickets voor mijn eigen voorstellingen Geen Punt in Theater Pepijn op zaterdag 28 […]

Emiel van der Logt

Hij pakt me zo bij mijn ballen

Emiel van der Logt vertelt over publieksinteractie die helemaal mis gaat, over een optreden waar niemand wat van af mocht weten van de gemeente, het naprogramma zijn van Claudia de Breij en waarom een vent hem tijdens de show opeens bij zijn ballen greep.