
Jon van Eerd
Jon van Eerd over zijn slechtste shows, over spelen met een slecht zittend gebit, mensen die lollig proberen te doen, een boze Joop van Ende en nog heel veel meer.
Meer over Jon vind je hier
De aflevering met Ingmar Heytze vind je hier
Bio volgens Wikipedia
Van Eerd studeerde enkele jaren Engels aan de Rijksuniversiteit Leiden, en ging na het behalen van zijn kandidaats over naar de Universiteit van Amsterdam waar hij Theaterwetenschap studeerde en in 1989 cum laude zijn titel behaalde. Hij speelde toneel in de Verenigde Staten en Engeland. In 1982 won hij de internationale FEATS-prijs voor beste mannelijke acteur voor zijn rol in Equus.
Van Eerd speelde bij verschillende theatergezelschappen zoals Toneelgroep de Appel, maar ook in het lichtere genre met cabareteske programma’s als Vreemde Trekjes en Bloedlink. In het Nederlandse theater werd hij bekend door de rol van Olivier B. Bommel in de musical De Trullenhoedster en de concertreeks Jon van Eerd zingt Stephen Sondheim. Hij speelde in musical- en theaterproducties als Mamma Mia!, Titanic en There’s No Business Like Show Business.
Ook ontwikkelde Van Eerd zich zowel als acteur in, en schrijver van komedies. Voor het theater bewerkte hij Tel uit je winst (Funny Money) en Oude Nieuwe Vrienden, hij herschreef De tante van Charlie en schreef De Vlooienmars, Een Rits te Ver en Dubbel Op. Hij leverde bijdragen aan het theaterprogramma Revue?! met onder andere Nelly Frijda en Frans Mulder en schreef het script en de nieuwe liedteksten van de musical Fabeltjeskrant. Toen Jos Brink ziek werd, vroeg deze hem zijn rol over te nemen bij Theatergroep Purper. In het seizoen 2010/2011 speelde Van Eerd de rol van Albin/ZaZa in de openingsvoorstelling van het DeLaMar Theater in Amsterdam. De voorstelling werd bijgewoond door koningin Beatrix. Voor deze rol ontving hij een Musical Award voor beste mannelijke hoofdrol en een Musical Award voor beste vertaling/bewerking.
Hij speelde ook in televisieproducties en is regelmatig te horen als voice-over en stemacteur. Voor televisie en film speelde Van Eerd onder meer in Flodder in Amerika!, de tv-serie Flodder, Baantjer, André van Duins Comedy Club en Meiden van De Wit.
Van Eerd deed mee met de Nederlandstalige nasynchronisatie voor onder andere Aladdin, The Mask , De Leeuwenkoning en Harry Potter.
In 2009 was hij ‘de Mol’ in het AVRO-televisieprogramma Wie is de Mol?.
In 2010 speelde hij de rol van Pseudolus in de musical A Funny Thing Happened on the Way to the Forum van Stephen Sondheim.
In 2015 speelde Van Eerd de rol van Pontius Pilatus in het muzikaal-Bijbelse Paasevenement The Passion in Enschede.
In 2015 werd Het Pretpakhuis opgericht. Onder de artistieke leiding van Van Eerd heeft het productiehuis een aantal producties op haar naam, zoals Harrie Babba, Harrie Let op de Kleintjes, Harrie & Eva, Kunst & Kitsch en de musical Charley, de komische musical.
In 2022 kondigde Van Eerd bij het programma Tijd Voor MAX aan dat hij gaat stoppen met zijn alter ego Harrie Vermeulen. In de afgelopen twintig jaar heeft Van Eerd vijftien voorstellingen gespeeld als dit typetje. Zo Vader Zo Zoon is de laatste show waarbij Van Eerd als Vermeulen op het toneel stond.
Doneren?
Vind je Elektra leuk, steun dan de podcast en doneer een paar euro via Steun Elektra. Doe een kleine maandelijkse donatie voor extra afleveringen en leuke extra’s. Blijf op de hoogte van Elektra Podcast en Wouter Monden, meld je aan voor de nieuwsbrief.