Brigitte Kaandorp

Deel 1

Luister deze aflevering op:

Deel deze aflevering op:

Brigitte Kaandorp elektra Podcast

Brigitte Kaandorp

Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows zoals spelen op een tafel in een café, angst op het podium, niet toegelaten worden bij je eigen voorstelling omdat je geen kaartje hebt en nog veel meer.

Deze aflevering bestaat uit twee delen. Ook in deel twee praat Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows. Crewmembers kunnen al direct naar deze aflevering luisteren. Op woensdag 2 maart verstuur ik een nieuwsbrief met een dowloadlink. Meld je aan om al eerder te kunnen luistere.

Meer over Brigitte vind je op brigittekaandorp.nl

Biografie volgens Zwarte Kat

Brigitte Kaandorp begint haar carrière in De Open Bak van Theater de Engelenbak in Amsterdam. Met haar truttige manier van doen, zichzelf continue onderbrekende met eindeloze zijsprongen wint ze in 1983 het Camerettenfestival. Ze staat bekend als cabaretière met malle jurken, ukelele en pumps.

Na het programma ‘Kunst’ lijkt Kaandorp tijdelijk het spoor bijster en ze gaat op zoek naar haar plek in de theaterwereld. Ze wisselt haar one-woman-shows af met ’tussen-projecten’ als ‘De vrouw van de zanger’ (een toneelstuk van Paul Haenen), een nachtclub-show en het schrijven, spelen en organiseren van haar eigen musical. Ze trouwt en krijgt kinderen.

In de jaren daarna Kaandorp verandert van een gespeelde persoonlijkheid in een ware persoonlijkheid. Haar programma’s worden persoonlijker, haar jurken steeds bloter, de lullige ukelele maakt plaats voor serieus pianospel. Haar liedjes krijgen alle aandacht in het programma ‘CD-opname’.

Voor het programma ‘Badwater’ trekt zij Theo Nijland aan. De erkenning voor haar liedjes komt met een Gouden Harp in februari 2006. Uit het juryrapport: “Het recept: enorm relativerende en bij voorkeur op een ukelele begeleide liedjes met uitvergroting van haar onhandigheid, sublieme timing en een hartverwarmend improvisatietalent. Ze vergroot gebeurtenissen uit het dagelijks leven zodat de absurditeit ervan naar de oppervlakte komt. Ze heeft lef en moed vindt de jury.

In de loop van de jaren is de verhouding tussen het maken van grappen en het spelen van liedjes anders geworden. De liedjes zijn sterk genoeg om op zichzelf te staan en haar zang komt goed tot haar recht.”

Kaandorp werkt veel samen met cabaretier/regisseur Bert Klunder. Klunder regisseert al haar programma’s tussen 1991 en 2006 en speelt mee in de projecten ‘Chez Marcanti’, ‘Miss Kaandorp: Brigitte de musical’ en ‘Lustrum’. Deze voorstellingen zijn te zien op een vaste locatie. Aan deze programma’s werkten ook kleinkunstacademie-studenten mee, waaronder Alex Klaasen, Bas Hoeflaak (Droog Brood) en Peter van der Witte (Droog Brood).

Doneren?

Vind je Elektra leuk, steun dan de podcast en doneer een paar euro via Steun Elektra. Doe een kleine maandelijkse donatie voor extra afleveringen en leuke extra’s. Blijf op de hoogte van Elektra Podcast en Wouter Monden, meld je aan voor de nieuwsbrief.

Doneer

Luister ook naar:

Kasper van der Laan

Een totale mismatch!

Kasper van der Laan over zijn slechtste shows, zoals spelen na teveel Chinees eten voor een show, totale mismatches met het publiek, zijn allereerste show en nog heel veel meer. Zijn comedybit over ’touché’ vind je hier Voor crewmembers is er een extra lange versie van dit gesprek beschikbaar. Crewmembers luisteren sowieso zonder onderbrekingen naar Elektra […]

Rob Scheepers

Vinden ze je in Brabant wél leuk?

Rob vertelt over optreden als een depressieve clown, waarom hij liever geen vrouwenzittingen doet, wat je kan doen als iemand vertelt dat hij ooit is misbruikt door zijn oom en die keer dat hij acht shows op een dag had en alsnog een wedstrijd tonpraten won.

Jeroen Pater en Jurg van Ginkel

Het doen nog pijn

Jeroen Pater en Jurg van Ginkel zijn twee van de drijvende krachten achter het Comedyhuis uit Utrecht en het Utrecht International Comedy festival dat elk jaar wordt gehouden in het eerste weekend van maart in TivoliVredenburg.