Brigitte Kaandorp elektra Podcast
Brigitte Kaandorp

Deel 1

Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows zoals spelen op een tafel in een café, angst op het podium, niet toegelaten worden bij je eigen voorstelling omdat je geen kaartje hebt en nog veel meer.

Deze aflevering bestaat uit twee delen. Ook in deel twee praat Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows. Crewmembers kunnen al direct naar deze aflevering luisteren. Op woensdag 2 maart verstuur ik een nieuwsbrief met een dowloadlink. Meld je aan om al eerder te kunnen luistere.

Meer over Brigitte vind je op brigittekaandorp.nl

Biografie volgens Zwarte Kat

Brigitte Kaandorp begint haar carrière in De Open Bak van Theater de Engelenbak in Amsterdam. Met haar truttige manier van doen, zichzelf continue onderbrekende met eindeloze zijsprongen wint ze in 1983 het Camerettenfestival. Ze staat bekend als cabaretière met malle jurken, ukelele en pumps.

Na het programma ‘Kunst’ lijkt Kaandorp tijdelijk het spoor bijster en ze gaat op zoek naar haar plek in de theaterwereld. Ze wisselt haar one-woman-shows af met ’tussen-projecten’ als ‘De vrouw van de zanger’ (een toneelstuk van Paul Haenen), een nachtclub-show en het schrijven, spelen en organiseren van haar eigen musical. Ze trouwt en krijgt kinderen.

In de jaren daarna Kaandorp verandert van een gespeelde persoonlijkheid in een ware persoonlijkheid. Haar programma’s worden persoonlijker, haar jurken steeds bloter, de lullige ukelele maakt plaats voor serieus pianospel. Haar liedjes krijgen alle aandacht in het programma ‘CD-opname’.

Voor het programma ‘Badwater’ trekt zij Theo Nijland aan. De erkenning voor haar liedjes komt met een Gouden Harp in februari 2006. Uit het juryrapport: “Het recept: enorm relativerende en bij voorkeur op een ukelele begeleide liedjes met uitvergroting van haar onhandigheid, sublieme timing en een hartverwarmend improvisatietalent. Ze vergroot gebeurtenissen uit het dagelijks leven zodat de absurditeit ervan naar de oppervlakte komt. Ze heeft lef en moed vindt de jury.

In de loop van de jaren is de verhouding tussen het maken van grappen en het spelen van liedjes anders geworden. De liedjes zijn sterk genoeg om op zichzelf te staan en haar zang komt goed tot haar recht.”

Kaandorp werkt veel samen met cabaretier/regisseur Bert Klunder. Klunder regisseert al haar programma’s tussen 1991 en 2006 en speelt mee in de projecten ‘Chez Marcanti’, ‘Miss Kaandorp: Brigitte de musical’ en ‘Lustrum’. Deze voorstellingen zijn te zien op een vaste locatie. Aan deze programma’s werkten ook kleinkunstacademie-studenten mee, waaronder Alex Klaasen, Bas Hoeflaak (Droog Brood) en Peter van der Witte (Droog Brood).

Luister deze aflevering op:

Deel deze aflevering op:

Doneren?

Vind je Elektra leuk, steun dan de podcast en doneer een paar euro via Steun Elektra. Doe een kleine maandelijkse donatie voor extra afleveringen en leuke extra’s. Blijf op de hoogte van Elektra Podcast en Wouter Monden, meld je aan voor de nieuwsbrief.

Doneer

Luister ook naar:

Edo Berger

Een aimabele entertainer met een interessante motoriek

Edo vertelt over die keer dat hij in Tokyo optrad voor een handjevol geïnteresseerde mensen, 150 dronken Britten én zijn moeder. Maar ook over die keer dat hij met zijn cabaretgroep de volledige harmonie van Boxmeer beledigde

Richard Groenendijk

Keep your eyes on the money

Richard vertelt over een dronken man die bij hem op het podium klimt, optreden met Karin Bloemen voor een zaal nul aandacht heeft, jezelf naar een avondvullende voorstelling bluffen en een programmeur die minder wil betalen omdat hij speciale koekjes heeft laten maken.

Thijs van de Meeberg

Nou ja, technicus... de conciërge

Thijs van de Meeberg over zijn slechtste shows zoals je hond trainen voor het theater, mislukt dagvoorzitterschap, die keer dat hij een zak chips in een vrouw haar gezicht gooide en nog veel meer. Meer over Thijs vind je hier De aflevering met Anne Neuteboom vind je hier De aflevering met Marco Lopes vind je hier De aflevering […]