Brigitte Kaandorp elektra Podcast
Brigitte Kaandorp

Deel 1

Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows zoals spelen op een tafel in een café, angst op het podium, niet toegelaten worden bij je eigen voorstelling omdat je geen kaartje hebt en nog veel meer.

Deze aflevering bestaat uit twee delen. Ook in deel twee praat Brigitte Kaandorp over haar slechtste shows. Crewmembers kunnen al direct naar deze aflevering luisteren. Op woensdag 2 maart verstuur ik een nieuwsbrief met een dowloadlink. Meld je aan om al eerder te kunnen luistere.

Meer over Brigitte vind je op brigittekaandorp.nl

Biografie volgens Zwarte Kat

Brigitte Kaandorp begint haar carrière in De Open Bak van Theater de Engelenbak in Amsterdam. Met haar truttige manier van doen, zichzelf continue onderbrekende met eindeloze zijsprongen wint ze in 1983 het Camerettenfestival. Ze staat bekend als cabaretière met malle jurken, ukelele en pumps.

Na het programma ‘Kunst’ lijkt Kaandorp tijdelijk het spoor bijster en ze gaat op zoek naar haar plek in de theaterwereld. Ze wisselt haar one-woman-shows af met ’tussen-projecten’ als ‘De vrouw van de zanger’ (een toneelstuk van Paul Haenen), een nachtclub-show en het schrijven, spelen en organiseren van haar eigen musical. Ze trouwt en krijgt kinderen.

In de jaren daarna Kaandorp verandert van een gespeelde persoonlijkheid in een ware persoonlijkheid. Haar programma’s worden persoonlijker, haar jurken steeds bloter, de lullige ukelele maakt plaats voor serieus pianospel. Haar liedjes krijgen alle aandacht in het programma ‘CD-opname’.

Voor het programma ‘Badwater’ trekt zij Theo Nijland aan. De erkenning voor haar liedjes komt met een Gouden Harp in februari 2006. Uit het juryrapport: “Het recept: enorm relativerende en bij voorkeur op een ukelele begeleide liedjes met uitvergroting van haar onhandigheid, sublieme timing en een hartverwarmend improvisatietalent. Ze vergroot gebeurtenissen uit het dagelijks leven zodat de absurditeit ervan naar de oppervlakte komt. Ze heeft lef en moed vindt de jury.

In de loop van de jaren is de verhouding tussen het maken van grappen en het spelen van liedjes anders geworden. De liedjes zijn sterk genoeg om op zichzelf te staan en haar zang komt goed tot haar recht.”

Kaandorp werkt veel samen met cabaretier/regisseur Bert Klunder. Klunder regisseert al haar programma’s tussen 1991 en 2006 en speelt mee in de projecten ‘Chez Marcanti’, ‘Miss Kaandorp: Brigitte de musical’ en ‘Lustrum’. Deze voorstellingen zijn te zien op een vaste locatie. Aan deze programma’s werkten ook kleinkunstacademie-studenten mee, waaronder Alex Klaasen, Bas Hoeflaak (Droog Brood) en Peter van der Witte (Droog Brood).

Luister deze aflevering op:

Deel deze aflevering op:

Doneren?

Vind je Elektra leuk, steun dan de podcast en doneer een paar euro via Steun Elektra. Doe een kleine maandelijkse donatie voor extra afleveringen en leuke extra’s. Blijf op de hoogte van Elektra Podcast en Wouter Monden, meld je aan voor de nieuwsbrief.

Doneer

Luister ook naar:

Soe Nsuki

Ik had nul jokes

Soe Nsuki vertelt met aanstekelijk plezier over optreden terwijl je nog geen grappen hebt, het publiek in het legendarische Sint Anthonis en hoe frustrerend het is om als publieksopwarmer om 01:00 je publiek wakker en vrolijk te houden terwijl iedereen gewoon naar huis wil.

Erik van Muiswinkel

Ze vinden me hier écht niet leuk

Erik vertelt over naakt optreden op een middelbare school, publiek dat in een half uur exact nul keer lacht, Drs. P die maar niet van het podium gaat, darten op je medespelers en een TV-programma opnemen dat nog helemaal niet af is.

Kees Torn

Zojuist is mijn carrière met één dieptepunt uitgebreid

Kees vertelt over niet mogen roken in je eigen rookcabine, in slaap vallen tijdens je eigen voorstelling, een vrouw die over haar nek ging en nog heel veel meer. Voor crewmembers is deel 2 van deze aflevering al te luisteren. Ben je geen crewmember, dan komt deel 2 op 30 november online. Kees Torn trok 20 jaar […]